یکی از اهداف آدمی ، دستیابی به تکامل است که در مسیر رسیدن به آن عوامل مختلفی نقش دارند ؛ یکی از این عوامل که در دین اسلام اهمیت زیادی دارد و باید از همان دوران کودکی آموزش داده شود ، نظم می باشد . نظم آموزی ، آموزشی است که توسط والدین و افرادی که با کودک در تماسند ، داده می شود تا او بتواند در محیط جدیدی که وارد شده ، زندگی کند . از آن جهت که آموزش نظم موجب افزایش مسئولیت پذیری ، اعتماد به نفس ، کنترل رفتارها و قدرت های غیر عادی می شود ، این آموزش نیاز به اصول صحیح دارد ، و از آن جایی که بی نظمی زمینه ساز مشکلات زیادی برای افراد خانواده می شود ، آگاهی از اصول آموزش نظم به کودکان ضروری است . طبق یافته های این پژوهش ، تناسب قوانین با سن و موقعیت ، تبیین و تحلیل نظم و آگاه ساختن و برانگیختن کودکان به پیروی از مقررات از موارد اصول نظری است . برنامه ریزی و تقسیم وقت ، تشویق و تنبیه و استمرار در تشویق ها ، تقویت استقامت ، ابراز محبت و پرهیز از خشم نسبت به آنان ، استفاده از اصل نادیده گرفتن و استفاده از الگو دهی از جمله اصول عملی آموزش نظم به کودکان می باشد . محقق در صدد آن است که اصول نظری و عملی آموزش نظم کودکان را از نظر آیات و روایات ، با روش توصیفی-کتابخانه ای بررسی نماید .
زمانی نوکابادی, مهسا. (1403). اصول آموزش نظم به کودکان از دیدگاه آیات و روایات. دو فصلنامه «مطالعات اخلاقی خانواده», 2(4), 141-165. doi: 10.22034/motaleat.2025.421.1007
MLA
مهسا زمانی نوکابادی. "اصول آموزش نظم به کودکان از دیدگاه آیات و روایات". دو فصلنامه «مطالعات اخلاقی خانواده», 2, 4, 1403, 141-165. doi: 10.22034/motaleat.2025.421.1007
HARVARD
زمانی نوکابادی, مهسا. (1403). 'اصول آموزش نظم به کودکان از دیدگاه آیات و روایات', دو فصلنامه «مطالعات اخلاقی خانواده», 2(4), pp. 141-165. doi: 10.22034/motaleat.2025.421.1007
VANCOUVER
زمانی نوکابادی, مهسا. اصول آموزش نظم به کودکان از دیدگاه آیات و روایات. دو فصلنامه «مطالعات اخلاقی خانواده», 1403; 2(4): 141-165. doi: 10.22034/motaleat.2025.421.1007