بررسی رابطه ی ساختارهای خانواده با نشانگان وسواس-جبری در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی

2 عضوهیات علمی پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 عضو هیئت علمی افتخاری مرکز تمدن پژوهی پیامبر اعظم(ص) ، قم، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ بین ساختار خانواده با شدت اختلال وسواس جبری دانشجویان انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀ دانشجویان جدیدالورود دانشگاه صنعتی شریف تهران در سال 99- 1398 تشکیل دادند که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 173 دانشجو به‌عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری اطلاعات از مقیاس‌های شدت اختلال وسواس جبری ییل بروان و انسجام و انطباق‌پذیری خانواده السون و گرال استفاده شد. داده‌های گردآوری شده با استفاده آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین انسجام خانواده (انسجام گسسته، انسجام متوازن و انسجام به‌هم‌تنیده) و شدت اختلال وسواس جبری دانشجویان رابطۀ معکوس و معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج آزمون همبستگی پیرسون نمایان ساخت که بین انعطاف‌پذیری خانواده (انعطاف نامنعطف، انعطاف متوازن و انعطاف آشفته) و شدت اختلال وسواس جبری دانشجویان رابطۀ معکوس و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای انسجام و انعطاف‌پذیری خانواده و ابعاد آنها به‌طور معناداری قادر به پیش‌بینی شدت اختلال وسواس جبری دانشجویان هستند. بر این اساس، می‌توان نتیجه گرفت که ساختار خانواده و ابعاد آن توان پیش‌بینی شدت اختلال وسواس در دانشجویان را دارند.

کلیدواژه‌ها


دوره 1، شماره 1
سال اول شماره 1 بهار و تابستان 1402
اردیبهشت 1402
صفحه 28-58
  • تاریخ دریافت: 01 آبان 1401
  • تاریخ بازنگری: 14 بهمن 1401
  • تاریخ پذیرش: 28 اسفند 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 01 اردیبهشت 1402